woensdag 25 januari 2017

Split

Split ★★★★★★★★☆☆

Plot (moviemeter)

Hoewel Kevin 23 persoonlijkheden kent die zijn vertrouwde psychiater Dr. Fletcher heeft aangetoond, bezit hij er nog een die op het punt staat zich te ontwikkelen en alle andere over te nemen. Wanneer drie tienermeisjes zijn ontvoerd, komt het aan tot een gevecht om te overleven tussen de verschillende persoonlijkheden die in Kevin schuil gaan, alsmede voor iedereen die zich om hem heen bevinden.

Mijn recensie

Split is een spannende ontvoeringsthriller. Na de ontvoering kom je diep in de wereld van Kevin, gespeeld door James McAvoy. Het is echter meteen duidelijk dat je eigenlijk kennis maakt met zijn 23 persoonlijkheden. In deze film worden er een aantal uitgelicht: Hedwig; Een 9 jarig jongetje. Patricia; een modeontwerpster, en Barry; een man met smetvrees. Vooral in het begin van de film krijg je al snel door dat er iets aan zit te komen De komst van “het beest”. De film nodigt je dan ook uit om dit te komen zien.

Van de 3 ontvoerde meisjes, komt Casey (gespeeld door Anya Taylor-Joy) het meest naar voren. Een verlegen maar toch uitgesproken meisje die door haar ervaringen uit haar jeugd van zich durft af te bijten.  Ze probeert al snel een band met de vele persoonlijkheden van Kevin te maken, al gaat dit haar niet gemakkelijk af. Vooral door haar verleden heeft ze het af en toe erg zwaar.

McAvoy laat in deze film echt zijn ware kwaliteit zien.Je krijgt in het begin duidelijk het verschil van Kevin zijn vele persoonlijkheden te zien door gebruik van zijn stemmetjes en de bijpassende kleding. Later  in de film merk je echter dat McAvoy het zelfs zonder de bijbehorende kleding voor elkaar krijgt om deze vele verschillende persoonlijkheden erg goed te spelen. Het is echt fascinerend om de houding, manier van praten, en het tonen van bepaalde gezichtsuitdrukkingen te zien.

Jammer dat deze film zichzelf ook een horror noemt, dit vind ik persoonlijk niet terecht.
De film zit vol met spannende momenten, maar de schrikmomenten mis ik in deze zogenaamde horror. Ook wanneer de film plotseling een bovennatuurlijke plottwist introduceert, had dit naar mijn mening niet gehoeven. De film heeft een sterk verhaal en weet de kijker te boeien. Jammer dat ze niet een ander einde hebben gekozen.

Het is zeker geen meesterwerk maar het acteerwerk van McAvoy maakt alles goed, je wil deze film van begin tot eind uitzitten. Ik geef deze film een 8, en hij is zeker bios waardig!

Geen opmerkingen: